Zabytki z racji swojego unikatowego charakteru podlegają szczególnej ochronie prawnej. Błędem byłoby jednak myślenie, że status taki przynależny jest jedynie nieruchomościom (lub przedmiotom ruchomym) już wpisanym do rejestru zabytków, na Listę Skarbów Dziedzictwa, czy też objętych ochroną w ramach miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego.
Istnieją bowiem cenne obiekty, które nie zostały jeszcze objęte procedurą wpisu do rejestru. Jednocześnie zdarza się, że obiekty, którym przyznano ten status, tracą go w wyniku różnych okoliczności, np. na skutek zniszczenia bądź po przeprowadzeniu ponownych badań, z uwzględnieniem nowszego stanu wiedzy. Co więcej - nabycie, użytkowanie, remont lub przebudowa obiektów wpisanych do rejestru lub objętych innymi formami ochrony, związane są z szeregiem dodatkowych obowiązków, które nierzadko stają się źródłem sporu pomiędzy właścicielem lub inwestorem a organami kontrolnymi.
Doradzamy przy przeprowadzaniu procedur związanych z wpisem obiektu do rejestru zabytków, ale także jego wykreśleniem. Łącząc wiedzę i doświadczenie w wielu dziedzinach prawa, oferujemy wsparcie prawne m.in. podczas sprzedaży nieruchomości zabytkowych, ich ubezpieczania, czy też prowadzenia prac budowlanych. Doradzamy w kwestiach związanych z wywiezieniem dzieł sztuki za granicę, a także w sprawach dotyczących rozliczeń podatkowych - w tym ulg na prace konserwatorskie.
Sporządzamy i składamy wniosek o pozwolenie na realizację prac konserwatorskich, budowlanych lub remontowych przy zabytku.
Wspieramy klientów podczas składania wniosku na prace związane z utrzymaniem zieleni, w tym wycinkę lub pielęgnację drzew i krzewów.
Czuwamy nad krokami prawnymi niezbędnymi do uzyskania pozwolenia na zmianę przeznaczenia zabytku bądź sposobu korzystania z niego.
Nadzorujemy proces opracowania dokumentacji konserwatorskiej, programu prac konserwatorskich oraz zagospodarowania zabytku.
We współpracy z konserwatorem zabytków czuwamy nad kompletnością i poprawnością dokumentacji.
Reprezentujemy klienta w procesie uzyskiwania pozwolenia na prowadzenie prac konserwatorskich, restauratorskich, budowlanych.
Reprezentujemy klienta występując w roli pełnomocnika podczas kontroli związanych z nadzorem konserwatorskim.
Informujemy klienta o jego prawach i obowiązkach podczas kontroli oraz wskazujemy, jakie uprawnienia mają przedstawiciele wojewódzkiego konserwatora zabytków.
Jeśli obiekt wpisany do rejestru zabytków uległ uszkodzeniu, we współpracy z rzeczoznawcą oceniamy wpływ zniszczeń na wartość historyczną obiektu.
Informujemy klienta, jakie kroki należy podjąć w przypadku utraty wartości historycznej przez zabytek i wskazujemy, jakie konsekwencje prawne rodzi wykreślenie z rejestru.
W imieniu właściciela nieruchomości gromadzimy całą niezbędną dokumentację, a także sporządzamy i składamy wniosek o skreślenie obiektu z rejestru zabytków.
Zapewniamy wsparcie prawne klientom, którzy chcą odwołać się od decyzji o wykreśleniu z rejestru, wydanej na wniosek właściciela bądź wojewódzkiego konserwatora.
Każdą decyzję dotyczącą kształtowania i rozwoju oferty podejmujemy z myślą o klientach. Kluczową rolę w tym procesie odgrywają opinie oraz informacje zwrotne. Zobacz, jak klienci postrzegają współpracę z naszą kancelarią. (Przedstawione opinie zamieszczone zostały na Profilu Firmy w Google i nie były weryfikowane pod kątem ich pochodzenia od osób, które skorzystały z oferty)
Bardzo dziękuję Panu Tomaszowi Wolny -Dunst oraz Tomaszowi Witt za błyskawicznie przeprowadzoną sprawę, za ich zaangażowanie i super kontakt. Sprawa załatwiona w niespełna tydzień dzięki czemu miałam spokojny urlop. Polecam z całego serca.
Polecam bardzo kancelarii pana Tomasza oraz jego samego ponieważ bardzo pomógł mi w mojej bardzo trudnej sprawie o podział majątku praktycznie myślałem że zostanę z niczym jednak dzięki pracy pana Tomasza byłem równym uczestnikiem w podziale majątku jest to człowiek pełen zaangażowania i pełni profesjonalny w tym co robi pan Tomasz został mi przydzielony z urzędu tym bardziej jestem pełen podziwu bo już miałem prawie dobrze urzędu i szczerze mówiąc byłem zawiedziony ich zaangażowaniem A to jestem naprawdę bardzo bardzo Mile zaskoczony Pan Tomasz na każdym etapie sprawy bardzo chętnie mi pomaga tłumaczył jakie mamy możliwości jestem pełen podziwu polecam każdemu tą kancelarię i pana Tomasza jeszcze raz dziękuję Kancelarii jaki zarówno osobiście dziękuję panu Tomaszowi za jego zaangażowanie i pomoc
Kancelaria wywalczyła odszkodowanie za dosyć spore spóźnienie lotnicze co prawda trzeba było trochę poczekać wiadomo procedury jeszcze akcja COVID nie sądziłam ze się uda a jednak :)
Jesteście godną polecenia firmą
Polecam każdemu
Dziękujemy
Profesjonalnie, skutecznie i kompleksowo. To w największym skrócie o kancelarii. Pomoc i wsparcie na każdym etapie sprawy. Zawsze odpowiedzą i doradcą w choćby najbardziej błahych tematach. Czuć, że dbają o dobro swojego klienta.
W sprawie pytań oraz konsultacji prosimy o kontakt telefoniczny:
lub poprzez formularz: